کد مطلب:1608 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:276

احکام شیر دادن


2473- اگر زنی بچه ای را با شرایطی كه در مساله ( 2483 ) گفته خواهد شد , شیر دهد , آن بچه به این عـده محرم می شود : اول خود زن و آن را مادر رضاعی می گویند , دوم شوهر زن كه شیر مال او است و او را پدر رضاعی می گویند.



سوم پدر و مادر آن زن , هر چه بالا روند , اگر چه پدر و مادر رضاعی او باشند.



چهارم بچه هایی كه از آن زن به دنیا آمده اند یا بعد به دنیا می آیند.



پـنـجـم بچه های اولاد آن زن هر چه پایین روند , چه از اولاد او به دنیا آمده , چه اولاد او آن بچه ها را شیر داده باشند.



شـشـم خـواهر و برادر آن زن اگر چه رضاعی باشند , یعنی به واسطه شیر خوردن با آن زن خواهر و برادر شده باشند.



هفتم عمو و عمه آن زن اگر چه رضاعی باشند.



هشتم دایی و خاله آن زن اگر چه رضاعی باشند.



نهم اولاد شوهر آن زن كه شیر مال آن شوهر است , هر چه پایین روند , اگر چه اولاد رضاعی او باشند.



دهم پدر و مادر شوهر آن زن كه شیر مال آن شوهر است , هر چه بالا روند.



یازدهم خواهر و برادر شوهری كه شیر مال او است اگر چه خواهر و برادر رضاعی او باشند.



دوازدهم عمو و عمه و دایی و خاله شوهری كه شیر مال او است هر چه بالا روند , اگر چه رضاعی باشند , و نیز عده دیگری هم - كه در مسایل بعد گفته می شود - به واسطه شیر دادن محرم می شوند.



2474- اگـر زنـی بـچـه ای را بـا شـرایطی كه در مساله ( 2483 ) گفته می شود شیر دهد , پدر آن بچه نمی تواند با دخترهایی كه از آن زن به دنیا آمده اند ازدواج كند , چنانچه یكی از آنها فعلا زن او باشد , عقد او بـاطل می شود , ولی جایز است با دخترهای رضاعی آن زن ازدواج كند , اگر چه احتیاط مستحب آن است كـه بـا آنـان ازدواج نـكند , و نیز نمی تواند بنابر احتیاط دخترهای شوهری را كه شیر مال او است اگر چه دخـتـرهـای رضـاعـی او بـاشند , برای خود عقد نماید , و چنانچه یكی از آنها فعلا زن او باشد عقد او بنابر احتیاط باطل می شود.



2475- اگـر زنی بچه ای را با شرایطی كه در مساله ( 2483 ) گفته می شود , شیر دهد , شوهر آن زن كه صـاحب شیر است , به خواهرهای آن بچه محرم نمی شود , ولی احتیاط مستحب آن است كه با آنان ازدواج ننماید , و نیز خویشان شوهر به خواهر و برادر آن بچه محرم نمی شوند.



2476- اگر زنی بچه ای را شیر دهد , به برادرهای آن بچه محرم نمی شود , و نیز خویشان آن زن به برادر و خواهر بچه ای كه شیر خورده محرم نمی شوند.



2477- اگـر انسان با زنی كه دختری را شیر كامل داده ازدواج كند و با آن نزدیكی نماید , دیگر نمی تواند آن دختر را برای خود عقد كند.



2478- اگـر انـسـان با دختری ازدواج كند , دیگر نمی تواند با زنی كه آن دختر را شیر كامل داده ازدواج نماید.



2479- انسان نمی تواند با دختری كه مادر , یا مادر بزرگ او آن دختر را شیر كامل داده ازدواج كند , و نیز اگر زن پدر انسان از شیر پدر او دختری را شیر داده باشد انسان نمی تواند با آن دختر ازدواج نماید.



و چـنـانچه دختر شیرخواری را برای خود عقد كند , بعد مادر , یا مادر بزرگ , یا زن پدر او آن دختر را شیر دهد , عقد باطل می شود.



2480- با دختری كه خواهر , یا زن برادر انسان از شیر برادر او را شیر كامل داده , نمی شود ازدواج كرد , و هم چنین است اگر خواهرزاده , یا برادرزاده , یا نوه خواهر , یا نوه برادر انسان آن دختر را شیر داده باشد.



2481- اگـر زنـی بـچـه دختر خود را شیر كامل دهد , آن دختر به شوهر خود حرام می شود , و هم چنین است اگر بچه ای را كه شوهر دخترش از زن دیگر دارد شیر دهد , ولی اگر زنی بچه پسر خود را شیر دهد , زن پسرش كه مادر آن طفل شیر خوار است بر شوهر خود حرام نمی شود.



2482- اگـر زن پـدر دخـتـر بـچه شوهر آن دختر را به شیر پدرش شیر دهد , بنابر احتیاط گذشته در ( 2474 ) آن دختر به شوهر خود حرام می شود , چه بچه از همان دختر , چه از زن دیگر باشد.





شرایط شیردادنی كه علت محرم شدن است



2483- شیر دادنی كه علت محرم شدن است هشت شرط دارد : اول بچه شیر زن زنده را بخورد , پس اگر از پستان زنی كه مرده است شیر بخورد فایده ندارد.



دوم شـیـر آن زن از حـرام نـبـاشـد , پس اگر شیر بچه ای را كه از زنا به دنیا آمده به بچه دیگر بدهند , به واسطه آن شیر , بچه به كسی محرم نمی شود.



سوم بچه شیر را از پستان بمكد , پس اگر شیر را در گلوی او بریزند اثری ندارد.



چهارم شیر خالص باشد و با چیز دیگر مخلوط نباشد.



پـنجم شیر از یك شوهر باشد , پس اگر زن شیر دهی را طلاق دهند , بعد شوهر دیگری كند و از او آبستن شود , و تا موقع زاییدن , شیری كه از شوهر اول داشته باقی باشد , و مثلا هشت دفعه پیش از زاییدن از شیر شوهر اول و هفت دفعه بعد از زاییدن از شیر شوهر دوم به بچه ای بدهد , آن بچه به كسی محرم نمی شود.



ششم بچه به واسطه مرض شیر را قی نكند و اگر قی كند , اثری ندارد.



هفتم شیر دادن بچه به مقداری باشد كه استخوانش از آن شیر محكم شده و گوشت بدنش بروید , و اگر مـعـلـوم نـباشد كه آیا به این حد رسیده یا نه چنانچه یك شبانه روز یا پانزده مرتبه به طوری كه در مساله آیـنده گفته می شود شیر سیر بخورد باز هم كافی است , ولی اگر معلوم باشد كه آن شیر در محكم شدن استخوان بچه و روییدن گوشت بدنش مؤثر نبوده در حالی بچه یك شبانه روز یا پانزده مرتبه شیر خورده باید مراعات احتیاط در این چنین مورد ترك نشود.



هـشـتـم دو سـال بـچـه تـمـام نشده باشد و اگر بعد از تمام شدن دو سال او را شیر دهند به كسی محرم نمی شود.



بـلكه اگر مثلا یپش از تمام شدن دو سال , هشت مرتبه و بعد از آن هفت مرتبه شیر بخورد به كسی محرم نـمـی شود , ولی چنانچه از موقع زاییدن زن شیرده بیشتر از دو سال گذشته باشد و شیر او باقی باشد , و بچه ای را شیر دهد آن بچه به كسانی كه گفته شد محرم می شود.



2484- بـایـد بـچـه در بـین یك شبانه روز غذا یا شیر كس دیگر را نخورد , ولی اگر كمی غذا بخورد كه نـگـویند در بین غذا خورده اشكال ندارد , و نیز باید پانزده مرتبه را از شیر یك زن بخورد , و در بین پانزده مرتبه شیر كس دیگر را نخورد و در هر دفعه بدون فاصله شیر بخورد , ولی اگر در بین شیر خوردن نفس تـازه كند , یا كمی صبر كند كه از زمان اولی كه پستان در دهان می گیرد , تا وقتی سیر می شود یك دفعه حساب شود اشكال ندارد.



2485- اگـر زن از شیر شوهر خود بچه ای را شیر دهد , بعد شوهر دیگر كند و از شیر شوهر دوم بچه دیگر را شیر دهد , آن دو بچه به یكدیگر محرم نمی شوند , اگر چه بهتر آن است كه با هم ازدواج نكنند.



2486- اگر زن از شیر یك شوهر چندین بچه را شیر دهد , همه آنها به یكدیگر و به شوهر و به زنی كه آنان را شیر داده محرم می شوند.



2487- اگـر كسی چند زن داشته باشد , و هر كدام آنان با شرایطی كه گفتیم بچه ای را شیر دهد , همه آن بچه ها به یكدیگر و به آن مرد و به همه آن زنها محرم می شوند.



2488- اگر كسی دو زن شیرده دارد , و یكی از آنان بچه ای را مثلا هشت مرتبه و دیگری هفت مرتبه شیر بدهد آن بچه به كسی محرم نمی شود.



2489- اگـر زنـی از شـیر یك شوهر پسر و دختری را شیر كامل بدهد خواهر و برادر آن دختر به خواهر و برادر آن پسر محرم نمی شوند.



2490- انسان نمی تواند بدون اذن زن خود , با زنهایی كه به واسطه شیر خوردن خواهرزاده یا برادرزاده زن او شده اند ازدواج كند , نیز اگر با پسری لواط كند , نمی تواند دختر و خواهر و مادر و مادر بزرگ آن پسر را كـه رضاعی هستند , یعنی به واسطه شیر خوردن دختر و خواهر و مادر او شده اند , برای خود عقد كند , و این حكم بنابر احتیاط در موردی كه لواط كننده بالغ نباشد , و یا لواط دهنده بالغ باشد نیز جاری است .



2491- زنی كه برادر انسان را شیر داده به انسان محرم نمی شود , اگر چه احتیاط مستحب آن است كه با او ازدواج نكند.



2492- انـسان نمی تواند با دو خواهر , اگر چه رضاعی باشند , یعنی به واسطه شیرخوردن , خواهر یكدیگر شده باشند ازدواج كند.



و چـنانچه دو زن را عقد كند و بعد بفهمد خواهر بوده اند در صورتی كه عقد آنان در یك وقت بوده , هر دو عقد بنابر اظهر باطل است و اگر در یك وقت نبوده عقد اولی صحیح و عقد دومی باطل می باشد.



2493- اگـر زن از شـیـر شـوهـر خـود كسانی را كه بعدا گفته می شود , شیر دهد , شوهرش بر او حرام نمی شود , اگر چه بهتر آن است كه احتیاط كنند : اول برادر و خواهر خود را.



دوم عمو و عمه و دایی و خاله خود را.



سوم اولاد عمو و اولاد دایی خود را.



چهارم برادرزاده خود را.



پنجم برادر شوهر , یا خواهر شوهر خود را.



ششم خواهرزاده خود را , یا خواهرزاده شوهرش را.



هفتم عمو و عمه و دایی و خاله شوهرش را.



هشتم نوه زن دیگر شوهر خود را.



2494- اگر كسی دختر عمه یا دختر خاله انسان را شیر دهد به او محرم نمی شود ولی احتیاط مستحب آن است كه از ازدواج با او خودداری نماید.



2495- مـردی كـه دو زن دارد , اگر یكی از آن دو زن فرزند عموی زن دیگر را شیر دهد , زنی كه فرزند عموی او شیر خورده , به شوهر خود حرام نمی شود.





آداب شیر دادن



2496- بـرای شـیر دادن بچه بهتر از هر كس مادر او است و سزاوار است كه مادر برای شیر دادن از شوهر خـود مـزد نـگـیرد و خوب است كه شوهر مزد بدهد , و اگر مادر بخواهد بیشتر از دایه مزد بگیرد , شوهر می تواند بچه را از او گرفته و به دایه بدهد.



2497- مستحب است دایه ای كه برای طفل می گیرند , دوازده امامی و دارای عقل و عفت و صورت نیكو باشد , و مكروه است كم عقل , یا غیر دوازده امامی , یا بد صورت , یا بد خلق , یا زنازاده باشد.



و نیز مكروه است دایه ای بگیرند كه شیرش از بچه ای است كه از زنا به دنیا آمده باشد.





مسایل متفرقه شیر دادن



2498- بهتر آن است از شیر دادن زنها به هر بچه ای جلوگیری شود , زیرا ممكن است فراموش شود كه به چه كسانی شیر داده اند و بعدا دو نفر محرم با یكدیگر ازدواج نمایند.



2499- در صـورتـی كـه مـمكن باشد , مستحب است بچه را بیست و یك ماه تمام شیر بدهند , و شایسته نیست كه بیش از دو سال شیر بدهند.



2500- اگر به واسطه شیر دادن , حق شوهر از بین نرود , زن می تواند بدون اجازه شوهر بچه كس دیگر را شیر دهد.



2501- اگـر شـوهر زنی دختر شیرخواری را برای خود عقد كرده باشد , چنانچه زن آن دختر شیرخوار را شـیـر دهـد , بنابر مشهور آن زن مادر زن شوهرش می شود و بر او حرام می گردد , ولی این حكم خالی از اشكال نیست , و مراعات احتیاط ترك نشود.



2502- اگر كسی بخواهد زن برادرش به او محرم شود , بعضی فرموده اند كه باید دختر شیرخواری را مثلا دو روزه برای خود صیغه كند و در آن دو روز با شرایطی كه در مساله ( 2483 ) گفته شد زن برادرش آن دخـتر را شیر دهد , تا مادر زنش شود , ولی این حكم در صورتی كه زن برادر از شیر برادر به آن دختر شیر دهد محل اشكال است .



2503- اگر مرد پیش از آن كه زنی را برای خود عقد كند , بگوید به واسطه شیر خوردن , آن زن بر او حرام شـده , مثلا بگوید شیر مادر او را خورده , چنانچه تصدیق او ممكن باشد , نمی تواند با آن زن ازدواج كند , و اگـر بـعـد از عـقد بگوید و خود زن هم حرف او را قبول نماید , عقد باطل است پس اگر مرد با او نزدیكی نكرده باشد , یا نزدیكی كرده باشد , ولی در وقت نزدیكی كردن , زن بداند بر آن مرد حرام است , مهر ندارد و اگر بعد از نزدیكی بفهمد كه بر آن مرد حرام بوده , شوهر باید مهر او را مطابق زنهایی كه مثل او هستند بدهد.



2504- اگـر زن پیش از عقد بگوید به واسطه شیر خوردن بر مردی حرام شده , چنانچه تصدیق او ممكن باشد , نمی تواند با آن مرد ازدواج كند و اگر بعد از عقد بگوید , مثل صورتی است كه مرد بعد از عقد بگوید كه زن بر او حرام است و حكم آن در مساله پیش گفته شد.



2505- شـیر دادنی كه علت محرم شدن است به دو چیز ثابت می شود : اول خبر دادن عده ای كه انسان از گفته آنان یقین یا اطمینان پیدا كند.



دوم شـهـادت مـرد عـادل , ولـی باید شرایط شیر دادن را هم بگویند مثلا بگویند ما دیده ایم كه فلان بچه بیست و چهار ساعت از پستان فلان زن شیر خورده و چیزی هم در بین نخورده , و هم چنین سایر شرطها را كـه در مساله ( 2483 ) گفته شد شرح دهند , و اما ثابت شدن شیر دادن به شهادت یك مرد و دو زن یا چهار زن كه عادل باشند محل اشكال است .



2506- اگـر شك كند به مقداری كه علت محرم شدن است بچه شیر خورده یا نه , یا گمان داشته باشند كه به آن مقدار شیر خورده , بچه به كسی محرم نمی شود , ولی بهتر آن است كه احتیاط كنند.